Takaisin Kohtaamisia pirtin pöydän ääressä

Blogi – Maaseudun edunvalvonta

Kohtaamisia pirtin pöydän ääressä

26.02.2021

Kumpuileva, pirkanmaalainen maalaismaisema ei ole ollenkaan hullumpi miljöö aloittaa työpäivä ja ajomatka kohti asiakastilaa. Voimaa Farmarille -työn luontaisetu onkin päästä näkemään ja kokemaan sellaisia maakunnan osia – paikkakuntia ja kyliä – joissa ei ehkä muuten tulisi koskaan käytyä. Ajomatka tilalle on samalla myös mahdollisuus valmistautua asiakkaan kohtaamiseen. Matkan aikana voi palauttaa mieleensä yhteydenotossa esiin nousseet asiat ja virittää oman ”vastaanottimensa” valmiiksi asiakastyöhön.

Moni viljelijä arastelee yhteydenottoa ja avun pyytämistä haastavassa tilanteessa. Tälle lienee syitä yhtä monta kuin arastelijaakin. Ehkä omien haasteiden kertominen muille hävettää tai ehkä voimavarat ovat niin vähissä, että asioiden kuntoon saattaminen tuntuu ylivoimaiselta urakalta. Moni on kasvanut siihen ajatukseen, että viimeiseen saakka, ja sitä pidemmällekin, täytyy pärjätä omin voimin ja joku ehkä epäilee, onko yhteydenotosta mitään hyötyä?

Myös me hanketyöntekijät tunnemme toisinaan epävarmuutta ja riittämättömyyttä. Uuden asiakastilan pihaan ajaessa tuntee pienen jännityksen pilkahduksen: millaisia asioita tänään tapaamisessa nousee esiin, millaisia odotuksia asiakkaalla on ja onko osaamiseni riittävää?

Yhteydenotto ja kutsu asiakkaan kotiin – tai tapaamiseen jonnekin muualle - on aina jo itsessään luottamuksenosoitus. Se on asiakkaalta osoitus siitä, että hän on valmis antamaan mahdollisuuden ulkopuoliselle taholle tulla osaksi jotain hyvin henkilökohtaista ja yksityistä. Hankkeemme haluaa olla se taho, jonka puoleen yrittäjä voi kääntyä, olipa kyseessä yritystoimintaa tai yksityiselämää koskeva asia. Tavoitteemme on tarjota viljelijöille laaja-alaista tukea ja ensiapua ongelmatilanteissa sekä toisaalta keskustelutukea jo ennen kuin varsinaisia ongelmia onkaan.

Tärkeämpää, kuin lukuisten neuvojen jakaminen, on kuitenkin aidosti kohdata apua tarvitseva ihminen ja kuunnella herkällä korvalla hänen tarinansa. Yhteyttä ottaessaan ei asiakkaan tarvitse välttämättä osata omaa tilannettaan sanoittaa tai avuntarvetta yksityiskohtaisesti kuvailla: me työntekijöinä otamme vastuun oikeiden kysymysten kysymisestä, emmekä säikähdä vastauksia. Ammattilaisina kestämme kuulla kipeimmätkin asianhaarat. Me kannattelemme ja rakennamme tukiverkkoa.

Asiakkaan ja hanketyöntekijän tapaamisessa pirtin pöydän ääressä tai ulkona pellon laidalla puhellessa kaikki puheenaiheet ja tunteet ovat sallittuja. Keskustelulla on lupa rönsyillä, sillä usein tilanteet ovat monitahoisia ja alkuun sivuseikoilta vaikuttaneet asiat voivatkin osoittautua kokonaisuuden kannalta tärkeiksi. Asioista ääneen puhuminen auttaa jäsentämään ajatukset uuteen järjestykseen ja saattaa avata tilanteeseen uuden, aiemmin huomaamatta jääneen tulokulman. Parhaimmillaan keskusteluissa syntyy oivalluksia, joita ei omassa mielessään asioita pyörittäessä muuten ehkä syntyisi.

Yrittäjyys on vain yksi niistä rooleista ja ominaisuuksista, joka hankkeemme asiakkaalla elämässään on. Moni asiakas on paitsi yrittäjä ja ehkä työnantaja, myös esimerkiksi puoliso, vanhempi, sisarus, ystävä, osa harrastusporukkaa, kyläyhteisön jäsen tai järjestöaktiivi – vain muutamia esimerkkejä mainitakseni. Tiloilla tapahtuvissa kohtaamisissa eivät näin ollen milloinkaan tapaa ainoastaan yrittäjä ja hanketyöntekijä, vaan läsnä on laaja kirjo elämänkokemuksen myötä karttuneita rooleja, toimenkuvia ja osaamista. Kun näistä kumpuava kokemus, asiantuntemus ja näkemykset yhdistetään ja aletaan pohtia ratkaisuvaihtoehtoja, voin vilpittömästi todeta, ettei yhdenkään pirtin pöydästä ole lähdetty ilman toivoa paremmasta.

 

Kevennä kuormaasi puhumalla.

 

 

Maria Savolainen

Hankeasiantuntija MTK-Pirkanmaan Voimaa Farmarille-hankkeessa

Pohjanmaalta Ison kirkon kautta Teiskoon asettunut luomutilan emäntä, äiti, perheyrityksen sparraaja sekä työkyky- ja mielenterveysasioille omistautunut oppija. Sydämenasioina myös vanhat kartat ja sienestys.